woensdag 9 december 2015

Tautogram

We hebben vandaag geleerd wat een tautogram is. We zijn er allemaal eentje aan het schrijven!
We hadden het eerst kort even over het woordje 'me'. Dit woord is gekozen tot het 'stomste woord'. Met elkaar hebben we gekeken wanneer je het woordje 'me' wel schrijft en wanneer 'mijn' of' 'm'n' geschreven wordt. In het tautogram moet me, mijn of m'n voorkomen. Het mag ook meerdere keren voorkomen! Dat betekent dus dan alle tautogrammen met de letter m geschreven worden. Ik ben benieuwd... binnenkort vast wat resultaten op de blog.

Hieronder een uitleg en voorbeeld van een tautogram.

Bij een tautogram beginnen alle woorden met dezelfde letter. Hierdoor is het vaak moeilijk om een goed lopend gedicht te maken wat ook nog ergens over gaat. Meestal zijn de tautogrammen grappig bedoeld en niet al te serieus van aard.
 


Witte wolken wenken werkeloze winters.
Wanneer worden wolken weer water?
Wanneer wordt water weer wolk?
Waarom? Waarheen?

1 opmerking:

  1. Wat leuk jongens! Ik ben benieuwd naar mooie resultaten! Doe je best, juf Germaine!

    BeantwoordenVerwijderen